بررسی عناصر داستان در اثار فریدون عموزاده خلیلی

پایان نامه
چکیده

چکیده بررسی عناصر داستان در آثار فریدون عموزاده خلیلی به کوشش طیبه فرهادی فریدون عموزاده خلیلی از نویسندگان خلاق در حوزه ی داستان های کودک و نوجوان است. او از پیش روترین و نوآورترین فعالان عرصه ی مطبوعات ایران و از بنیان گذاران «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» به شمار می رود. این مطالعه گامی است در جهت شناخت عناصر داستانی در ده کتاب عموزاده خلیلی که عبارتند از: فریاد کوهستان، سه ماه تعطیلی، سفر چشمه ی کوچک، روزهای امتحان، هیزم، دوچرخه ی آقاجان، سفر به شهر سلیمان، آن سوی صنوبرها، آن شب که بی بی مهمان ما بود و دوخرمای نارس. این پژوهش که نقد و بررسی بیست و دو داستان کودک و نوجوان را شامل می شود در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول شامل درآمد، هدف، اهمیت، پیشینه، روش و سوال تحقیق است. روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه ای و بر اساس توصیف و تحلیل داستان ها است. در این فصل به ادبیات کودک و نوجوان، جایگاه و سیر حرکت آن در ایران اشاره شده است. فصل دوم به تعاریف عناصر داستانی اختصاص یافته است. در فصل سوم عموزاده خلیلی، فعالیت ها و آثار فرهنگی و ادبی او معرفی شده است. فصل چهارم که اصلی ترین فصل این پژوهش است به بررسی و تحلیل عناصر داستانی در آثار عموزاده خلیلی پرداخته شده است. در این بخش، قبل از تحلیل عناصر هر اثر، ابتدا آن کتاب معرفی و در پایان مجموعه داستان ها تحلیلی کلی از داستان های آن مجموعه ارائه می شود. فصل پنجم به نتیجه گیری و بیان دستاوردهای پژوهش اختصاص یافته است. در این بخش آثار عموزاده به سه دوره تقسیم بندی می شود. دوره ی اول داستان های واقع گرایانه که در پیوند باوقایع و ارزش های انقلاب اسلامی است. دوره ی دوم به داستان های تمثیلی اختصاص یافته است. در دوره ی سوم داستان های واقع گرایانه که در پیوند با مسائل اجتماعی است. در این دوره نگاه نویسنده به دو موضوع فقر و سنت های غلط اجتماعی معطوف می شود، این موضوع در کنار پرداختن به عشق های زمینی کودکان و فضای نمادین آثار، بهترین دوره ی نویسندگی عموزاده محسوب می شود. کلید واژه: فریدون عموزاده خلیلی، داستان های کودک و نوجوان، عناصر داستان، زاویه دید، شخصیت پردازی.

منابع مشابه

تحلیل داستان فریدون بر پایه دوانگاری

  ساختار داستان فریدون بیان‌گر این است که فردوسی آن را با اصلی دو‌انگاری ولی با شکلی پادشاهی- داستانی پرداخته است. تأمّل در ژرف‌ساخت داستان نشان می‌دهد که فریدون بر پایه سرشتی دو‌قطبی، یعنی بُعد اهورایی و بُعدی اهریمنی چون آیین زروانی که زروان را پدیدآورنده‌ اهورا و اهریمن می‌داند، قرار دارد. سرشت اهورایی او نورانی، عدالت‌خواه، خردگرا و صلح‌طلب است که بعدها به ایرج و آن‌گاه منوچهر که در واقع پایا...

متن کامل

مقایسۀ داستان فریدون با نمایشنامه «لیرشاه »

در مقالۀ حاضر داستان فریدون و لیرشاه  با توجه به عناصر داستانی هر یک، مورد بررسی قرار گرفته است. منطق آشکاری که مقایسۀ این دو داستان را توجیه می کند تصمیم مشترکی است که دو پادشاه برای سرزمین خود می گیرند. در پی این تصمیم جدال ها و رویدادهایی رخ می دهد که فرجام هر یک از شخصیت های داستان را، که نکته قابل توجه و با اهمیت دو داستان است، نمایان می سازد. این بررسی مستقل از جنبه های حماسی، اساطیری، تا...

متن کامل

مقایسۀ داستان فریدون با نمایشنامه «لیرشاه »

در مقالۀ حاضر داستان فریدون و لیرشاه  با توجه به عناصر داستانی هر یک، مورد بررسی قرار گرفته است. منطق آشکاری که مقایسۀ این دو داستان را توجیه می کند تصمیم مشترکی است که دو پادشاه برای سرزمین خود می گیرند. در پی این تصمیم جدال ها و رویدادهایی رخ می دهد که فرجام هر یک از شخصیت های داستان را، که نکته قابل توجه و با اهمیت دو داستان است، نمایان می سازد. این بررسی مستقل از جنبه های حماسی، اساطیری، تا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023